
Dissabte, dia 3 de maig, a les 19 hores, a la Sala Pilar Prim de la Biblioteca Comtat de Cerdanya de Puigcerdà, ha tingut lloc la segona conferència del Cicle “Parlem de Ciència” del 2025, que portava per títol: “Pot caure un llamp més de dos cops al mateix lloc? Els llamps al Pirineu”, a càrrec de la professora de la UPC, Glòria Solà.
La conferenciant ha començat amb una introducció parlant dels tipus de llamps (intranúvol, núvol-núvol, núvol-aire, núvol-terra), els ascendents i els descendents, els positius i els negatius, etc., així com el seu procés de formació en els cumulonimbus, els clàssics núvols de tempesta.
També ens ha mostrat vídeos gravats amb càmeres ultraràpides dels llamps i de la seva evolució.
A continuació, ha parlat dels mètodes de detecció dels llamps, i de com es distribueixen al llarg del món, a Catalunya i específicament al Pirineu.
També ha parlat de les afectacions materials a llocs prominents, com pot ser el cas d’antenes o d’aerogeneradors.
També ha trencat el mite segons el qual un llamp no cau dos cops en el mateix lloc. De fet, hi ha llocs on hi cauen amb una certa freqüència, com ho va demostrar amb un treball que va tenir gran ressò mediàtic.
Finalment, ens ha parlat de la distribució temporal dels llamps al llarg de l’any i ens ha explicat que en alguns llocs com a la Cerdanya s’hi produeix un curiós fenomen anomenat “llamps d’hivern”, en llocs aïllats on en teoria no s’haurien de produir en condicions normals en aquesta època de l’any.
En acabar, el nombrós públic assistent ha formulat una gran quantitat de preguntes a la ponent.