
Dissabte, dia 14 de juny, a les 19 hores, a la Sala de Convencions del Museu Cerdà de Puigcerdà, ha tingut lloc la tercera i darrera conferència del Cicle “Parlem de Ciència” del 2025, que portava per títol: “Les glaceres del Cadí”, a càrrec del Dr. Marc Oliva, professor i investigador de la UB.
El conferenciant ha començat introduint els conceptes relacionats amb les glaceres, la seva distribució arreu del món i ha explicat que, llevat de la regió del Karakorum, totes estan retrocedint a gran velocitat a causa de l’escalfament global.
Al Pirineu, per exemple, a algunes glaceres, com les de l’Aneto, els queden vint anys d’existència si es continuen fonent a la velocitat actual.
A continuació, ha parlat de la presència de glaceres a la Cerdanya, especialment, durant la darrera glaciació, fa 20.000 anys i també durant la Petita Edat del Gel, entre els segles XIV i XIX.
La Cerdanya és un lloc que, degut a la seva particular orientació i orografia, no és propensa a la presència de grans glaceres. Les més extenses se situaven al vessant nord, a la zona del Carlit, el Puigpedrós i la Tossa Plana de Lles. En canvi, al vessant sud, a la zona del Puigmal o la Tossa d’Alp eren més petites.
Finalment, ha exposat el seu treball d’investigació recent sobre la presència de petites glaceres al vessant nord de la serra del Cadí, en llocs com Prat de Cadí o Prat d’Aguiló. Aquestes zones no són propenses a formar llacs glacials, a diferència de les zones granítiques, perquè les zones calcàries no són capaces de retenir l’aigua. També ha explicat que aquest estiu és previst d’estudiar els fenòmens de glacialisme al vessant sud del Cadí.
En el torn de preguntes, ja, ha explicat que cal ser curosos amb l’atribució de totes les anomalies climàtiques al canvi climàtic, ja que de canvi climàtic sempre n’hi ha hagut i una cosa és el canvi climàtic i una altra l’escalfament global d’origen antròpic. També ha explicat que, de fet, en contra de la percepció popular, al Pirineu neva ara més que fa vint anys, el que passa és que a causa de les altes temperatures estiuenques, la neu es desfà completament.