Després de l’èxit de participació de les cinc primeres sessions del Taller d’Òpera que ha organitzat aquest darrer trimestre el Grup de Recerca de Cerdanya, presentem la segona part de l’activitat, dirigit a aquelles persones que ja hagin assistit a les cinc primeres sessions com una continuació del taller però també adient per a aquelles sense coneixements operístics que vulguin introduir-se en aquest interessant món.
Les sessions, d’una hora i mitja de durada, aproximadament, tindran lloc en diumenges alterns a les 18h, a la Sala de Convencions del Museu Cerdà de Puigcerdà.
Programa de les cinc sessions programades entre gener i març del 2010:
1. Diumenge 24 de gener – 18 h – Museu Cerdà: “L’ÒPERA FRANCESA”
Sovint la història de l’òpera s’ha centrat especialment en Itàlia i Alemanya. Però al llarg de molts segles, França ha estat el bressol de grans compositors. Aquest recorregut per l’òpera francesa comença amb el barroc (Lully i Rameau), continua amb Cherubini (el gran impulsor del Conservatori de París), segueix amb Berlioz (el pare de l’orquestració moderna) i arriba al seu punt culminant durant el romanticisme (Bizet, Gounod, Saint-Saëns, Massenet, Delibes). Debussy tanca aquest viatge per l’òpera francesa.
2. Diumenge 7 de febrer – 18 h – Museu Cerdà: “EL SINGSPIEL I L’ÒPERA BUFA”
Al llarg del segle XVIII l’òpera bufa – i el seu germà petit, “el singspiel”– va anar desplaçant l’òpera seria, que cada vegada era menys popular entre el públic. Entre els protagonistes d’aquest canvi trobem Mozart, Salieri, Cimarosa, Rossini i Donizetti, movent-nos a cavall entre el classicisme i el primer romanticisme.
3. Diumenge 21 de febrer – 18 h – Museu Cerdà: “GIACOMO PUCCINI”
Giacomo Puccini (1858-1924) és un dels màxims exponents de l’òpera verista i un dels compositors més populars de tots els temps. En aquesta sessió es comentaran les seves òperes més conegudes: “Manon Lescaut”, “La Bohème”, “Tosca”, “Madama Butterfly” i “Turandot”.
4. Diumenge 7 de març – 18 h – Museu Cerdà: L’ÒPERA ESLAVA: ROMANTICISME I NACIONALISME”
Els principals compositors de l’òpera eslava – Rússia i països de l’Europa de l’Est – es concentren a l’època del romanticisme i els nacionalismes musicals (segona meitat del segle XIX i començaments del XX): Txaikovsky, Mussorgsky, Dvorak, Janacek, etc. Com a exemple d’òpera eslava, es comentarà especialment “La Dama de Piques”, de Txaikovsky, que enguany es representa al Liceu.
5. Diumenge 21 de març – 18 h – Museu Cerdà: LES MILLORS VEUS OPERÍSTIQUES ACTUALS”
Després d’haver repassat els diferents períodes de la història de l’òpera, amb els seus compositors i obres, és el moment de conèixer qui interpreta en l’actualitat els principals rols operístics: són les millors veus del moment (Cecilia Bartoli, Natalie Dessay, Ana Netrebko, Juan Diego Flórez, Rolando Villazón, Philippe Jaroussky,etc.).